Uczę edycji przekazu informacyjnego, czyli nadawania słowom formy typograficznej — układania tytułów, bloków tekstu i ilustracji tak, by tworzyły sensowny, czytelny dla każdego komunikat. By grafika pomagała w odbiorze treści. Zajęcia mają formę warsztatów. Prowadzę je dla: profesjonalistów zajmujących się składem gazet, książek, broszur, itp., początkujących operatorów programów graficznych, albo dziennikarzy, urzędników, specjalistów marketingu, PR... Szkolenia prowadzę od 2006 roku.
tematy
DLA GRAFIKÓW
„Wizualne redagowanie publikacji”
Dla czynnych zawodowo grafików. Zgłoszenia przez itmedia.pl
„Poprawność w projekcie typograficznym”
Dla początkujących operatorów programów graficznych. Zgłoszenia przez itmedia.pl
DLA REDAKTORÓW
„Wizualne redagowanie publikacji”
Dla czynnych zawodowo redaktorów. Zgłoszenia przez itmedia.pl
„Design informacji”
Dla działów marketingu, badaczy rynku, itp. Zgłoszenia przez itmedia.pl, ptbrio.pl
DEDYKOWANE
Szkolenia dedykowane prowadzę dla firm, które chciałyby przeszkolić więcej, niż jednego, czy dwóch pracowników, w wyżej wymienionych zagadnieniach, np.: redagowaniu wizualnym prezentacji ppt, projektowaniu infografiki przez autora tekstu lub redaktora, fotoedycji, itp. Szkolenie może też przygotować do prowadzonego siłami własnych grafików redesignu — wtedy pracuję z zespołem graficznym zamawiającego. Wśród moich klientów są zarówno firmy medialne (BAUER Media, ELAMED, TVN, wydawcy prasy lokalne), jak spoza branży (GUS, PARP, TNS, Universal McCann). Zajęcia odbywają się w siedzibie firmy, a ich rytm i program dostosowany jest do potrzeb i godzin pracy zespołu.
opisy
Wizualne redagowanie publikacji
Czego się można nauczyć?
Szkolenie „Wizualne redagowanie publikacji”, chociaż poświęcone zagadnieniom graficznym, jest adresowane do wszystkich — ludzi słowa i ludzi obrazu. Proponuję uczestnikom wyjście poza schemat tradycyjnej narracji prowadzonej za pomocą słów, niedbale ilustrowanych kiepskimi zdjęciami w stronę przemyślanych layoutów, w których grafika współgra z treścią. To wbrew pozorom wspólne zadanie dla redaktora i grafika, możliwe do wykonania pod warunkiem, że obaj/obie/oboje mówią tym samym językiem. Oferuję możliwość rozpoczęcia nauki tego języka podczas zajęć.
Praktycznie
Szkolenie, będące połączeniem prezentacji i warsztatu, uczy między innymi: projektowania przejrzystego layoutu typograficznego, podstaw fotoedycji, kreowania pomysłów wizualnych współgrających z treścią przekazu, doboru fontów, zasad projektowania makiety nowej publikacji i procedury odświeżania graficznego gazety (redesign). Uczestnicy poznają zasady dobrej współpracy redaktor-grafik w realizacji pomysłu wizualnego, oraz kryteria oceny jakości projektu graficznego. Szkolenie przedstawia też trendy, mody, oraz różne style projektowania.
Dla kogo?
Szkolenie może służyć doskonaleniu umiejętności zawodowych grafików, subedytorów, copy editorów, albo stanowić wprowadzenie do podjęcia pracy dziennikarza, redaktora w wydawnictwie prasowym, a nawet właściciela (wydawcy) gazety. „Wizualne redagowanie publikacji” parokrotnie przydało się wydawcom stojącym przed decyzją o unowocześnieniu gazety lub magazynu, przede wszystkim tym, którzy planowali zmiany graficzne (redesign), oraz ryzykantom zamierzającym stworzyć nowy tytuł prasowy. Na zajęciach mile widziane są tandemy redaktor-grafik z jednego wydawnictwa.
Od uczestników wymaga się jedynie umiejętności korzystania z komputera i podstawowych aplikacji systemowych (do edycji tekstu i obrazu), ale zawsze liczę, że w zespole znajdą się graficy „władający” profesjonalnymi programami, jak Adobe InDesign, QuarkXPress, itp.
Poprawność
w projekcie typograficznym
Czego się można nauczyć?
Szkolenie polecam osobom, które chcą poznać praktykę projektowania typograficznego, ważne nawyki i pragmatykę pracy grafika – edytora. Można na nim poznać między innymi zasady kreowania nowoczesnych rozwiązań typograficznych, tworzenia makiet, dobierania fontów, oraz rozumienia związku między sposobem pisania tekstu a jego formą wizualną. Podczas ćwiczeń uczestnicy poznają praktykę „redagowania edytorskiego”, w którym łączenie doświadczeń redakcyjnych i graficznych składa się na wysoką jakość profesjonalnego składu.
Praktycznie
W ramach tego szkolenia uczę właściwego podejścia do projektowania publikacji prasowych i pokazuję trendy współczesnego designu w tej dziedzinie. W czasie spotkania uczestnicy ćwiczą między innymi umiejętności oceny poprawności projektu i korygowania nieudanych koncepcji. Zadania typograficzne wykonywane są przy użyciu aplikacji do składu (Adobe InDesign, Adobe Illustrator, Adobe Photoshop lub CorelDRAW), wymagana jest zatem podstawowa choćby umiejętność posługiwania się jedną z tych aplikacji.
Dla kogo?
Adresuję je do tych, którzy rozpoczynają swoją kreatywną drogę zawodową polegającą na projektowaniu graficznym różnorodnych prac – ulotek, broszur, gazet oraz innych publikacji, w tym internetowych i mobilnych.
Design informacji
Czego się można nauczyć?
Program, noszący też czasem tytuł „Wizualny potencjał tekstu”, pomaga „ludziom słowa” (NIE WYKONUJĄCYM ZAWODU GRAFIKA) zrozumieć wzajemne zależności treści i formy — uczy specyficznej składni „języka wizualnego redagowania” publikacji drukowanych, stron internetowych, wpisów w serwisach społecznościowych, czy infografiki. Uczestnicy szkolenia poznają na przykład zasady poprawnego przygotowania tekstu do składu, by jak najlepiej wykorzystać graficzny potencjał „ukryty” w treści, oraz np. kreowania pomysłów na infografkę. Dzięki prezentacjom i ćwiczeniom poznają różnorodność układów typograficznych, kryteria dobierania zdjęć i ilustracji, a także dobre praktyki współpracy autora tekstu z grafikiem.
Praktycznie
Szkolenie jest przygotowane dla tych, którzy jedynie współpracują z grafikami przy tworzeniu wizualnej strony publikacji, ale… dzięki powszechnie dostępnym aplikacjom sieciowym autor tekstu coraz częściej może się stać twórcą formy graficznej. Narzędzia te, adresowane do nieprofesjonalistów, pozwalają dość swobodnie dobierać ilustracje, kroje liter, układy typograficzne i kolory. Szkolenie więc dedykowane jest także tym, którzy kiedykolwiek próbowali, albo chcieliby samodzielnie projektować graficznie, choćby tylko newslettery, posty na blogu, wpisy na Facebooku, czy Twitterze.
Dla kogo?
Szkolenie może służyć doskonaleniu umiejętności zawodowych dziennikarzy, pracowników marketingu i PR, analityków rynku, sprzedawców, nauczycieli; każdej osoby zawodowo komunikującej się za pomocą mediów drukowanych i cyfrowych. Warsztaty tego rodzaju prowadziłem zarówno dla osób przygotowujących prezentacje w Power Poincie (badacze rynku w Polskim Towarzystwie Badaczy Rynku i Opinii), jak dla zawodowych redaktorów magazynów ilustrowanych.
Szkolenia
Indywidualnie
można się zapisać
na moje zajęcia
pod adresami:
IT Media – Autoryzowany
Ośrodek Szkoleniowy
Adobe i Maxon,
itmedia.pl
Polskie Towarzystwo
Badaczy Rynku i Opinii,
ptbrio.pl
dla wydawców
W sprawie konsultacji
lub warsztatów dla firm.
Napisz lub zadzwoń